Monday 30 May 2011

Setenang air di tasik itu ... mampukah hati ini setenang itu?



Jauh di sudut hati ini... aku inginkan hati ku setenang air di tasik... tanpa kocakan .. tanpa ombak... tanpa sebarang gangguan... hanya dialun oleh renangan ikan yang kadang kala menjengah ke permukaan...
hmmm... kenyataannya... hati ini tak mampu setenang itu... walaupun mungkin ... mungkin hanya di permukaan... tetapi di dasarnya... ribut atau taufan sedang menganas tanpa mampu ku halang.. walaupun mencuba....

hati ini pernah tenang suatu waktu dulu...namun desakan perasaan dan keinginan yang menjadikan aku sebegini... salahkah aku?...

menyayangi tetapi tidak disayangi... mencintai tetapi tidak dicintai.. mengasihi tetapi tidak dikasihi... merindu tetapi tidak dirindui....

aku bukan manusia yang kuat hatinya... cuma cuba untuk kuat di hadapan orang... sebaliknya.... aku lah manusia yang paling lemah dan derita...
cuba untuk mencari kekuatan yang mampu membangunkan aku semula.. supaya aku mampu berjalan kembali dan kemudian berlari... mampukah aku?...

Di saat aku lumpuh dari semua segi.... kewarasan sebagai manusia... kekentalan jiwa.. dan kekuatan fizikal.... benar... aku hanya kuat di luarannya sahaja... hanya Tuhan sahaja yang mengerti keadaan aku.. tiada siapa mampu untuk mengerti keadaan diri ini...

Betapa aku penat menghadapi dugaan ini.. walaupun kecik.. namun aku perlu hadapinya... jika aku kalah... aku bukan hamba yang kuat... betulkan??..

Ya Allah Ya Tuhanku... aku cuba hadapi dugaanMu ini dengan seluruh kekuatan yang aku ada... Bantulah aku... tenangkan jiwaku ini setenang air di tasik itu... agar aku mampu menghadapinya.. Amin....

Buat kawan-kawanku ... ku  mohon sokongan kalian.... bantulah kawanmu ini .....

No comments:

Post a Comment